خواص گل لادن
 
کلینیک دیجیتالی طب سنتی
طب سنتی و درمان گیاهی مؤثرترین راه برای مداوای اکثر بیماریهاست
 
 
28 آبان 1389برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : ساوالان

 

با عفونت معده مبارزه مي‏كنم. براي برنشيت مزمن نافعم و اخلاط سينه را پاك مي‏كنم. برگ و گل من ضد رقيق شدن خون است و آن را تصفيه مي‏كند. اگر از گياه تازه من ضماد بسازند و بر سر بگذارند پياز مو را تقويت مي‏كند. به مسلولين توصيه مي‏كنم كه از من استفاده كنند.
در كتابهاي لغت و ادبيات فارسي از «لاد» و «لادن» زياد توصيف شده و اشعار نغزي سروده‏اند.
از عبير و عنبو از مشك و لاد و دار بوي در سرا بستان ما اندر خزان ميدار بوي
هر لاله كه از دامن كهسار بر آمد از لطف تو بود ارنه ز خارا ندمد لاد
نريزد از درخت ارس كافور نخيزد از ميان لاد لادن
اينها همه در وصف صمغ خوشبويي است كه نامش لادن عنبري بوده، و از خارج مي‏آورده‏اند. به اين صمغ در زبان فرنگي «لادانوم» و «لابدانم» مي‏گويند و ازشكاف درختي كه نام لاتيني‏اش «سيستوس» بوده و عربي به آن «قسطوس» گويند خارج مي‏شود. اين صمغ خوشبو بوده و قاعده‏آور است و چون آن را زير دامن زني كه عادت ماهانه‏اش بند آمده است دود كنند، باز خواهد شد. داروسازان سنتي ايران طاسي سر را با اين صمغ معالجه ميكردند كه شرح آن بعدا داده خواهد شد اين درخت كه نوعي كاج است، در ايران نيست ولي در صفحات شمال ايران، يعني جنگلهاي كنار بحر خزر نوعي عشقه به نام «داردوست» مي‏رويد كه بيش از چهار سال عمر مي‏كند و در زمان كهولت از تنه آن صمغي بيرون مي‏آيد كه به آن لادن گويند و مانند لادن عنبري عادت ماهانه زنان را باز مي‏كند. اين عشقه سابقا در طب زياد به مصرف مي‏رسيد، ولي به علت مسموميت شديدي كه داشت استفاده دارويي از آن منسوخ گرديد و اما آنچه امروزه در نزد ما به گل لادن معروف است، يك گل زينتي است كه زادگاه اوليه آن «پرو» در امريكاي جنوبي بوده، و پس از كشف امريكا آن را به اروپا آورده، و كم كم كاشتن آن در ايران معمول شده است و حالا اجازه فرماييد اين گل خود را به شما معرفي نمايد.
اسم من گل لادن است. اعراب به من ابوخنجر و طرطور مي‏گويند و هيچگونه نسبت و شباهت با صمغ لادن كه شعرا آن را توصيف كرده‏اند ندارم. شما مرا در باغچه و گلدان مي‏كاريد و هيچگونه استفاده از من نمي‏كنيد، در صورتي كه گلبرگها و ساقه‏هاي نازك من اگر در سالاد ريخته شوند، آن را خوش طعم كرده، و خوردن آن عفونت معده و روده‏ها را از بين مي‏برد. برگ و گل من ضد رقت خون و تصفيه كننده آن مي‏باشد. شيره گياه تازه من در رفع بيماريهاي سينه و سل مفيد است، مخصوصا عرق شبانه مسلولين راكم مي‏كنم. و براي نزله، برنشيت مزمن و افلاطوني سينه مفيد مي‏باشم. ضماد له شده گياه تازه من بر سر، پياز مو را تقويت كرده و از ريزش آن جلوگيري مي‏كند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلینیک دیجیتالی طب سنتی و آدرس tebbe-sonnati.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 187
بازدید ماه : 186
بازدید کل : 213346
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1